7

تامین ۹۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه شرکتهای دانش بنیان

  • کد خبر : 2392
  • 20 بهمن 1398 - 13:01
تامین ۹۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه شرکتهای دانش بنیان
مسوول بخش فناوری‌های آینده و گرنت صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق در طرح جدید حمایتی خود از شرکت‌های دانش‌بنیان، ۹۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه را در قالب گرنت پشتیبانی می‌کند.

سید محمد مهدوی  روز دوشنبه در نشست معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی برای پروژه‌های دانشگاهی که با حضور معاونان پژوهشی شماری از دانشگاه‌های دولتی کشور برگزار شد، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی تا پیش از این مجموعه سرویس‌ها و حمایت‌ها را به شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه و تکامل تا ورود به بازار در قالب تسهیلات، سرمایه‌گذاری‌ها و بخش توانمندسازی  ارائه می‌کرد.
وی بیان کرد: در این زمینه یک دغدغه‌ای وجود داشت که ما چگونه از شرکت‌های دانش‌بنیان و از دستاوردهای فناورانه که در آینده توان حضور در بازار رقابت داشته باشند و اینکه تکنولوژی مورد نیاز برای خلق محصولات جدید در اختیار داشته باشند، پشتیبانی کنیم و این امر فقط در همکاری با دانشگاه‌ها میسر است.
مهدوی ادامه داد:  به این منظور سرویس اعطای گرنت در صندوق نوآوری و شکوفایی طراحی شد که در دو سطح قابل ارائه است؛ لایه متداول‌تر اینکه وقتی شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های گلوگاهی که معمولا از جنس فناوری بالغ هستند، نیازمندی خود را در قالب یک توافق شراکت با دانشگاه به شرح خدمات تبدیل می‌کنند و به گروه تحقیقاتی، سفارش می‌دهند.
او افزود: در این حالت صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۷۰درصد هزینه همکاری را تقبل می‌کند، سفارش‌دهنده شرکت‌های دانش‌بنیان هستند در همکاری با یک گروه تحقیقاتی برای دانشگاه و این امر با تامین مالی مشترک توسط شرکت دانش‌بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی صورت می‌گیرد.
مهدوی گفت: در شروع کار یک فاز طراحی تحقیق خواهیم داشت که در واقع الزامات انجام این تحقیق به دقت مورد رصد قرار می‌گیرد و در کارگروه تحقیق و توسعه هم‌زمان با تصویب کمک‌هزینه تحقیق و توسعه (گرنت) ارائه و تصویب می‌شود، شرکت دانش‌بنیان سهم خود را مقدم ارائه می‌کند و در ادامه صندوق نوآوری حمایت خود را تصویب کرده تا نیاز فناورانه توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شود.
وی یادآور شد: شکل دیگر این همکاری وقتی است که در حوزه‌های فناورانه آینده که ممکن است هنوز مورد مطالبه و تقاضای شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نگرفته باشد در این راستا مشخصا هیات عامل ۵ حوزه فناوری را هدفگذاری کرده است.
مسوول بخش فناوری‌های آینده و گرنت صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در این مرحله پنج حوزه علوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بیگ دیتا و بایو سنتتیک به پیشنهاد وزارت بهداشت ارائه شده است، در این حوزه‌ها که فناوری‌های آینده است صندوق اجازه دارد تا ۹۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه را پشتیبانی کند و مزیت دیگر آن نیز این است که پیش پرداختی از سوی نهاد دانشگاهی لازم نیست.
وی بیان کرد: در این زمینه ۲۵ درصد منابع را صندوق در شروع کار تامین می‌کند که به عنوان پرداخت مرحله اول محسوب می‌شود و از شتابدهنده‌های دانش‌بنیان در این همکاری استفاده می‌شود تا فناوری مصوب به بازار ارائه و تجاری‌سازی صورت گیرد، در حقیقت این فناوری‌ها برای خود ریسک‌های ملی و حتی عدم تحقق تحقیق را دارند که این ریسک نیز در این طرح دیده شده است.
مهدوی افزود: در طرح گرنت، در بخش پشتیبانی از تحقیق در پنج فناوری آینده با همکاری ستادهای مربوطه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح‌هایی انتخاب شده‌اند که صندوق اجازه دارد فاز فناوری تحقیقات با همکاری دانشگاه‌ها را شروع کنیم.
وی یادآور شد: در این گونه مطالعات، ساز و کار کارفرمایی و پیمانکاری نیست و کار به صورت شراکت انجام می‌شود، در این طرح سعی شده که به دانشجویان تحصیلات تکمیلی هزینه‌ای به دانشجویان پرداخت شود و حداقل مالکیت دانشگاه در این طرح ۶۵ درصد است.
به گفته مسوول بخش فناوری‌های آینده و گرنت صندوق نوآوری و شکوفایی، ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای گرنت از سوی این صندوق درنظر گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.