11

دستیابی به فناوری تولید پلاسمای سرد

  • کد خبر : 3723
  • 01 شهریور 1399 - 9:17
دستیابی به فناوری تولید پلاسمای سرد
پژوهشگران دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته ، موفق به توسعه فناوری تولید پلاسمای سرد به منظور ضدعفونی کردن مواد غذایی و محصولات کشاورزی شدند.

به گزارش اراده نیوز،عضو هیات علمی پژوهشکده فوتونیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته گفت: در حوزه مواد غذایی و فرآوری محصولات کشاورزی، پارامترهایی مانند راحتی در استفاده، کیفیت بالای غذا و ایجاد حس خوب در مصرف‌کننده، ماندگاری طولانی، تازگی، عدم استفاده از مواد افزودنی، استفاده از فرآیندهای سازگار با محیط‌زیست و تولید با هزینه کم، تعیین‌کننده بوده است.

دکترعلیرضا گنجویی  افزود:امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی، از پلاسمای سرد اتمسفری به‌عنوان یک روش ضدعفونی در حوزه بسته‌بندی، تجهیزات و حتی فرآوری مواد غذایی و خود محیط فرآوری استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه در حوزه آلودگی‌زدایی سطوح مواد غذایی، توانمندی پلاسمای سرد اتمسفری برای اصلاح کیفیت میکروبیولوژیکی طیف گسترده‌ای از مواد غذایی جامد، ازجمله توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، گوشت مرغ، برش‌های پنیر، هویج، هندوانه یا کاهو، و غذاهای مایع مانند شیر، سیب و عصاره پرتقال و آندواسپرم مایع نارگیل ثابت شده است، اظهارداشت: پلاسمای اتمسفری غیرحرارتی دارای مزایای بسیار مهمی در حوزه صنایع غذایی است که آن را تبدیل به یک فناوری مطمئن و کاربردی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و محصولات کشاورزی کرده است.

او در معرفی این تکنولوژی گفت: مدت‌زمان اثر پلاسما و دوره فرآیند پردازش کوتاه بوده (بین چند ثانیه تا حداکثر دو دقیقه) و می‌تواند تا ۵ مرتبه میکروارگانیسم‌های مختلف ازجمله پاتوژن‌هایی مانند گونه‌های مختلف باکتریایی مانند استافیلوکوک، سالمونلا، ویبریو کلرا (عامل وبا) کامپیلوباکتر، شیگلا (عامل دیسانتری باسیلی یا اسهال خونی)، لیستریا مونوسیتوژنز (عامل مننژیت نوزادی، بزرگسالان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی)، اشرشیاکلی به‌خصوص اشرشیاکلی انتروهموراژیک (EHEC) عامل سندرم HUS تهدیدکننده حیات، تک یاخته‌های بیماری‌زا مانند آنتامبوا هیستولیتیکا، ژیاردیا لامبیلا، قارچ‌های تولیدکننده سم آفلاتوکسین (عامل سرطان در انسان) و بسیاری دیگر از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و حتی تولیدکننده اسپور مانند کلستریدیوم بوتولینوم (عامل بوتولیسم) را از بین ببرد و علاوه بر این، استفاده از پلاسمای اتمسفری غیرحرارتی در دمای اتاق امکان‌پذیر بوده و دارای قابلیت استفاده در موادی است که به گرما حساس می‌باشند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده فوتونیک بابیان اینکه از این فناوری می‌توان برای فرآیندهای پیش‌بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کرد که از آلودگی مجدد مواد غذایی جلوگیری خواهد کرد ،گفت: خاصیت غیر سمی آن به همراه مصرف کم آب در فرآیند شستشو و مواد شیمیایی باعث کاهش قابل‌توجهی در تولید پساب شده که هم ازنظر اقتصادی و هم ازنظر زیست‌محیطی بسیار مفید است.

دکتر گنجویی  خاطرنشان کرد: مصرف انرژی کم در این تونل پلاسمایی، انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری نسبتاً بالای آن‌ها، عدم نیاز به‌اضافه کردن مواد شیمیایی، جمع‌وجور بودن و دارابودن قابلیت نصب در هر کارگاه فرآوری و بسته‌بندی مواد غذایی، کم بودن قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر دستگاه‌های میکروب‌زدایی مدرن، بالابودن نرخ باکتری‌زدایی در مقایسه با سایر روش‌های موجود، از مزایای این تونل است و بدون شک توسعه صنعتی آن در کشور با استقبال جدی روبرو خواهد شد.

او به طراحی این تونل اشاره کردوگفت: طراحی تونل به‌گونه‌ای انجام‌شده که می‌توان از آن در بخش عمده‌ای از آلودگی‌زدایی‌های مربوط به محصولات کشاورزی اعم از محصولات باغی و صیفی‌جات استفاده کرد.

او   عنوان کرد: موتور و گیربکس آن با برق سه فاز ۲۵ آمپر کار می‌کنند و سرعت تسمه‌نقاله به‌وسیله یک اینورتر تنظیم می‌شود و سیستم تسمه‌نقاله‌ای، موتور و گیربکس این تونل با شرایط خاص و فنی ویژه طراحی و ساخته شده‌اند. همچنین طول کل تونل ۵/۴ متر بوده و طول مفید پلاسمادهی آن ۳ متر می‌باشد. پهنای این تونل ۱۰۰ سانتی‌متر می‌باشد و پهنای مفید پلاسمادهی آن ۸۰ سانتی‌متر می‌باشد. ارتفاع تونل حدود ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد.

به گفته او، سیستم تولید پلاسمای این تونل که در شرایط بسیار پایداری عمل می‌کند براساس پلاسمای سرد DBD عمل می‌کند. این پلاسمای سرد DBD براساس یک ساختار هندسی توری شکل ساخته‌شده است و به طرز فوق‌العاده پایدار عمل می‌کند به‌طوری‌که برای مدت‌زمان بسیار طولانی و بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد.

گفتنی است دراجرای این طرح فناورانه، دکترمجید تراز، دکتر داود کلانتر نیستانکی و مهندس محمد نخعی و تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته همکاری بسیار مفید و موثری داشته‌اند.

اخبارمرتبط:

تولید محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه به همت محققان پارک علم و فناوری استان اردبیل

معرفی برگزیدگان مسابقه کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنایع

 

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.