9

ایجاد ۵ حوزه تخصصی در شبکه فن بازار ملی ایران

  • کد خبر : 6408
  • 20 آذر 1400 - 13:14
ایجاد ۵ حوزه تخصصی در شبکه فن بازار ملی ایران
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد شبکه فن‌بازار ملی ایران در تلاش است تا بازار تبادلات فناورانه کشور را گسترش دهد و پابه‌پای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، تا رسیدن محصول به دست صنعت کنار آنها حرکت کند.

یکی از مدل های تجاری‌سازی فناوری، همکاری صنایع با فناوران و حضور آنها در زنجیزه ارزش شرکت‌های بزرگ است. کاری که در شبکه فن‌بازار معاونت علمی و فناوری با کمک کارگزاران انجام می‌شود.

در این مدل، نیازهای صنعت توسط کارگزاران شناسایی می‌شود و این واسطه‌های فناوری می‌کوشند با برقراری ارتباط بین فناوران و شرکت های کوچک با شرکت های بزرگ صنعتی به نیاز صنعت از طریق تبادل یا توسعه فناوری پاسخ داده شود.

در این مدل، بستری برای مدیریت نوآوری باز فراهم است که علاوه بر کاهش ریسک های تبادل فناوری برای تمامی طرفین، حمایت های لازم برای به نتیجه رسیدن تقاضاها را ارائه می دهد.

بر همین اساس در این شبکه ملی، تاکنون ۵ فن‌بازار در عرصه‌های «سلامت»، «شهر هوشمند»، «کشاورزی»، «گاز» و «پتروشیمی».ایجاد شده است تا به شکلی کاملا تخصصی در حوزه‌های مختلف فناورانه به متقاضیان خدمات ارائه کند.

 

سلامت

یکی از حوزه‌های تخصصی ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق جویای توسعه بازار، عرصه سلامت است. در همین راستا یکی از فن بازارهای ایجاد شده ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فن بازار سلامت است که در حال حاضر میزبان ۴۹ شرکت، ۲۱۰ محصول و ۶۴ تقاضا برای دریافت خدمات مشاوره‌های و راهبردی است.

محصولاتی چون دستگاه استریل هواو سطوح، دستگاه پرینتر سه بعدی سایز کوچک، دستگاه هوشمند تصفیه و ضدعفونی هوا، مواد جاذب امواج الکترومغناطیسی رادار، تولید دستمال کاغذی با تکنولوژی نانو، فیبر خوراکی از ضایعات خرما، ساخت زیره کفش ورزشی با جنس پلی‌اورتان/نانوکلی، باتری قابل شارژ یون لیتیوم توان بالا و غیره در این زیست‌بوم مورد حمایت قرار گرفته است.

 

شهر هوشمند

یکی دیگر از فن‌بازارهای ایجاد شده برای توسعه بازار فناوری کشور، فن‌بازار شهر هوشمند است. بستری برای گسترش بازار فعالان حوزه شهر هوشمند. این پلت‌فرم نیز در حال حاضر ۲۸ شرکت، ۶۰ محصول و ۴ تقاضا برای حمایت را به ثبت رسانده است.

در این عرصه نیز محصولاتی چون طراحی و ساخت پکیج های نوین تصفیه بیولوژیکی فاضلاب های بهداشتی و صنعتی، پروفیل های شیاردار مقاوم، پنجره هوشمند، فرآیند تولید سولفات آهن از لجن کنورتور ذوب آهن، تونیک گیاهی چوب و چرم با استفاده از فناوری نانو و خاصیت آنتی باکتریال، رنگ عایق حرارتی، رنگ رسانا، دستگاه تولید انواع مصالح ساختمانی، بتن سبز، شیشه هوشمند با قابلیت دید یک طرفه و تغییر رنگ و غیره تولید و حمایت شده است.

 

کشاورزی

یکی دیگر از صنایع برخوردار از این خدمات، صنعت کشاورزی است که فعالان این حوزه توانسته‌اند با استفاده از خدمات فن‌بازار، تولید محصولاتشان را توسعه دهند. در این بخش نیز ۳۰ شرکت، ۱۲۰ محصول و ۱۹ تقاضا نهایی شده است.

از جمله محصولات این حوزه می توان به نوشیدنی انرژی زای ارگانیک زعفران، فرآیند تولید سولفات آهن از لجن کنورتور ذوب آهن، فرآیند تولید نئوپان با استفاده از پسماندهای کشاورزی، کیتین و کیتوسان دارویی و غذایی و صنعتی و مشتقات کیتوسان، اتاقک های کشت هوشمند،  ساخت قالب و ماهیچه سرامیکی با تحمل دمای بالا جهت ریخته گری به روش قالب گیری سرامیکی، کود تغذیه متعادل گیاه زراعی سورگوم، دستگاه ذبح مکانیزه شرعی گاو، فرآیند ساخت پلیت های آهسته رهش مواد معدنی کم مصرف برای نشخوارکنندگان و غیره اشاره کرد.

 

گاز

عرصه فناورانه دیگری که در شبکه ملی فن بازار مورد توجه قرار دارد، صنعت راهبردی گاز است. عرصه‌های که فعالان زیادی را در دل خود جای داده و استفاده از فناوری می تواند تاثری بسزایی در توسعه این صنعت قدیمی و ارزش‌آفرین در کشور داشته باشد.

در این حوزه نیز ۱۴۲ شرکت، ۲۷۰ محصول و ۴۷ تقاضا ثبت شده است. برخی از محصولات ارائه شده در این زیست‌بوم شامل پمپ گریز از مرکز نفتی و غیر نفتی، سولفور زدایی از مازوت ـ نفتا ومیعانات گازی گازوئیل، پوشش های مقاوم به سایش و خوردگی، ساخت مخزن فلز – کامپوزیت نگهداری محلول های خورنده، سولفور زدایی از گاز، گازوئیل و میعانات گازی، طراحی و ساخت کیت دوگانه سوز نمودن موتور دیزل سنگین، افزودنی روغن موتور و دنده، تولید تونر پرینتر، تصویربرداری حرارتی، طراحی منبع یونیزاسیون تخلیه کرونا در مد منفی و غیره می شود.

 

پتروشیمی

صنعت پتروشیمی از دیگر حوزه‌های فناورانه‌ای است که بازیگران و فعالان زیادی دارد. وجود منابع زیرزمینی و درآمدزا بودن آن از جمله دلایلی است که فناوران را به فعالیت در این عرصه ترغیب کرده است. بر همین اساس تاکنون ۱۴۲ شرکت و۲۷۰ محصول در این حوزه در فن بازار ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است.

پمپ گریز از مرکز نفتی و غیر نفتی، تولید تونر پرینتر، تصویربرداری حرارتی، کوره عملیات حرارتی بستر سیال با راکتور چندمنظوره تحت اتمسفر کنترل شونده گازی، بخاری گازی کنوکتوری با بهره وری چند برابر دارای فن، با ورق‌های گالوانیزه، پکیج تصفیه پساب صنعتی، پمپ تزریق سیال، تخته های عایق الکتریکی، شیرهای صنعتی پیشرفته، پارافین جامد، تولید عایق سرد خطوط انتقال نفت و گاز، سدیم پترولیوم سولفونات و غیره نیز در این حوزه تولید شده و بازار آنها توسعه یافته است.

 

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.